The walk: Amb el buit de Nova York als peus

La proesa, que ja havia estat relatada abans de manera magistral per James Marsh al documental Man on Wire (2008), és la recreació d’un sense-sentit. Entesa la pulsió, Robert Zemeckis sap convertir aquest tremolor apassionat en allò que la història demana, és a dir, en un film que necessita un punt de vista poètic i allunyat del soroll industrial del gust d’un Hollywood que el director domina a la perfecció.

L’emoció hi és, tot i que The Walk estigui partida en dues parts. La primera, corresponent a la primera hora de metratge, mostra una presentació dels fets infantil, amb un narrador que grinyola en l’intent de ser part de la faula, en si mateix. Edulcorat i imprecís, Zemeckis remunta el vol en una segona part veritablement poètica, on l’experiència d’arribar a les Torres i de creuar-les és tot un espectacle, minimalista i transcendent. Petit dansa sobre la corda, amb Nova York als seus peus. I trobem el prodigi, com l’emoció de saber que tot és fràgil i terriblement efímer, fins i tot les torres més altes.

Al final, la proesa és la contraposició al desastre. El film és una declaració d’amor a una ciutat ferida pel pas del temps, on tot va canviar, d’un dia per l’altre, sense saber-ne les conseqüències. En una de les darreres escenes, Petit recorda com li va ser ofert un passi vitalici on, a la casella de la data, posava: “forever” (“per sempre”). Que cruel és saber que absolutament res és per sempre.