Pruden Panadès: «M’agradaria escriure per a nens i adults alhora»

Errata. Les tribulacions de l’impressor Prim (Pol·len Edicions, 2012) forma part d’un projecte de cooperació entre diferents agents amb qui Pruden Panadès comparteix interessos i inquietuds. “El llibre surt d’una idea meva, però és fruit d’un treball en equip. Jo ja coneixia la gent de La Page i tot sorgeix d’un diàleg que vaig tenir amb ells. Després, ells em van dir que Pol·len Edicions també s’havia plantejat alguna cosa semblant i d’allà en va sortir la primera trobada.

La idea encaixava amb tots i ho vam provar”. El procés, però, ha estat llarg, una feina d’un any i mig. El projecte té programats cinc títols i explica el procés de creació d’un llibre des d’un punt de vista encara molt singular, el de l’ecoedició. “Pretenem que el contingut d’aquests contes sigui una reflexió sobre l’ecoedició i l’ecodisseny. En aquests moments ens fan contes il·lustrats meravellosos, però ens feia gràcia utilitzar el conte com a vehicle per explicar tots aquests temes, uns temes sobre els quals hi ha un gran desconeixement”. I això els permetrà parlar del paper -com és el cas d’Errata-, del color, dels dubtes que hi ha entre suports i tipus de contes, del codi de barres i, per últim, sobre la fi de la vida dels llibres.  

Pots llegir l’article complet al NacióGranollers.cat  

El disseny i la concepció del llibre ja crea, d’entrada, una sensació especial. “Quan llegeixes un conte, sempre hi ha coses que s’entreveuen, que queden només suggerides. Volíem crear aquesta sensació també en aquest llibre, i per això hem pensat en aquest paper amb 4 cares i amb aquestes transparències”. La sensació és molt visual i provoca un impacte al lector, ja que allò que queda suggerit o que s’endevina entre el paper té molt a veure amb allò que explica el text de cada pàgina. L’obra mostra, a més, un ventall de recursos que sovint no s’exploten del tot en aquest tipus d’obres. “Juguem amb la tipografia, amb la grandària, amb les transparències i fem servir tapes gruixudes de cartró reciclat, entre d’altres”.  

La Pruden Panadès ja remena un munt de projectes que li permetin seguir enderiada en això d’explicar històries. I té entre cella i cella una un objectiu. “M’agradaria seguir publicant amb la idea d’aconseguir escriure per a nens i adults alhora. M’agraden molt les creacions que combinen això, com per exemple El Circ Imaginari de James Thiérrée, o l’obra de Pina Bausch, Joan Brossa o Buster Keaton. Sé que aconseguir-ho és complicadíssim, però m’agrada molt aquesta idea d’explorar les diferents capes de coneixement”.  

“Una creació plena interpel·la de diferents maneres. Estic convençuda que hi ha històries de temes actuals que poden ser plaents tant per a nens com per a grans”. I aquesta idea sempre és present, com ho són les ganes de seguir escrivint, inventant, imaginant. “Tinc la voluntat de seguir publicant i fent coses. I crec molt seriosmanet que els nens no són pas tontos”.  

Per això mateix, Errata. Les tribulacions de l’impressor Prim és un llibre adreçat a tot tipus de nens, d’entre 0 i 90 anys. “És un llibre per parlar, per llegir acompanyat, que obliga el lector a manipular-lo. Ens agrada que el mirin grans i petits alhora”. Un llibre que és una autèntica delícia, que demostra que la imaginació encara pot estimular-se de moltes maneres, que ajuda a pensar, i que té missatges que van més enllà de frases superficials. Un llibre que es pot començar per on vulguem, “pel davant o per darrere, tot i que jo recomano començar pel final”. Allà, al final, hi trobarem explicat l’impacte ambiental que ha suposat el llibre. Tota una declaració de principis que vol dir moltes coses.