Els topants de la lleialtat

Tinker, Tailor, Soldier, Spy, dues hores de regust clàssic i exquisidesa formal. Però no només això. La recerca d’aquest talp que s’infiltra als serveis secrets britànics en plena Guerra Freda té diversos al·licients que la fan, a priori, terriblement seductora. Primer, perquè adapta el llibre homònim de John Le Carré que, com és habitual, presenta una trama complexa, plena de llums i ombres, farcida de girs i que cerca l’encaix de totes les peces com un minuciós trencaclosques.

Segon, perquè compta amb un equip d’actors de primera, entre els quals destaquen Gary Oldman, Colin Firth, John Hurt, Tom Hardy i el cada vegada més imprescindible Benedict Cumberbatch. I tercer, perquè va signada per Tomas Alfredson, autor de la fascinant Låt den rätte komma in (Deixa’m entrar, 2008), una pertorbadora visió realista dels vampirs i de la solitud que ens va presentar un nom a tenir en compte i que, vistos els resultats, no era cap broma. Anoteu-lo.

Tinker, Tailor, Soldier, Spy (estrenada com El Talp) confirma l’expectativa i demostra com s’ha de fer l’adaptació d’un llibre per mitjà d’un llenguatge purament cinematogràfic. Cada escena comporta un canvi; cada intenció, un símbol. Com a fruit, un cinema robust que furga en tots els topants d’un valor en desús: la lleialtat. I un exercici que va molt més enllà del thriller i que ens aboca, de la mà i el talent de Tomas Alfredson, a una història que conté aquell atreviment moral que traspassa les convencions d’un gènere que ha perdut la humanització en favor de l’atletisme.